18.4. Podprogramy pro řízení obrazovky a klávesnice Podprogramy, jejichž popisy jsou v této kapitole uvedeny představují soubor programových prostředků pro práci s obrazovkou, která může být použita zcela nezávisle na příkazech ACCEPT a DISPLAY. Pro efektivní využití je potřeba něco vědět o způsobu, jakým jsou data na stínítku zobrazována. Stínítko má zpravidla 25 řádků a 80 sloupců, dohromady tedy lze v jednom okamžiku zobrazit 2000 znaků. Pro každý z těchto zobrazovaných znaků má počítač vyhrazeny 2 byty. V prvním z nich je kód zobrazovaného znaku (např. číslice 6 má kód 0x36), zatímco v druhém je tzv. atribut tohoto znaku, neboli informace o tom jaké barevné kombinace má být použito. Znázorněme si tento atributový byte jako 8 bitů: 7 6 5 4 3 2 1 0 b B B B H F F F Význam jednotlivých bitů atributu je následující: Bity F F F definují barvu popředí, bit H definuje intenzitu barvy na popředí, je-li roven 0 má barva popředí normální barvu, je-li roven 1 mají barvy na popředí zvýšenou intenzitu, bity B B B definují barvu pozadí, bit b definuje, zda barva popředí je blikající ( pro b rovno 1) nebo neblikající ( b rovno 0). Na pozadí je tedy možno použít právě jednu z těchto osmi barev 0 černá 1 modrá 2 zelená 3 tyrkysová 4 červená 5 fialová 6 hnědá 7 světle šedá, na popředí pak kromě těchto osmi ještě dalších osm odlišujících se zvýšenou intenzitou 8 tmavě šedá 9 jasně modrá 10 jasně zelená 11 jasně tyrkysová 12 jasně červená 13 jasně fialová 14 žlutá 15 svítící bílá. Standardní hodnotou atributu, tak jak ji používá systém je hex. 07, což znamená že se píše světle šedou barvou na černém pozadí.