@@@ - novinky & komentáře  |  autor: Vlastimil Čevela  |
pokus o shrnutí a zobecnění nároků při nasazení "počítače", tj. obecně VT (včetně IT, resp. ICT)
(VT = výpočetní technika, IT = informační technologie, ICT = informační a komunikační technologie)

  • souvislosti

       Tento model je sestaven jako zobecněný nadhled na desítky let probíhající vývoj programování a nasazení VT u nás, kterým se zabývá expozice prog-story. Z popsaných procesů a vlastností systému Počítač & spol. vyplývají důsledky, které jsou poodrobněji zmíněny dále.

       Účelem modelu je osvětlit často nejasný celkový pohled na souvislosti, které nasazení počítačového zpracování objektivně provázejí. Jeho znalost a pochopení by proto měla patřit k příslušnému tématu při výuce "informační gramotnosti" na SŠ a k základním kompetencím pro zastávání role "investor" a "programátor".

    ...

  • podrobnosti

    hlavní role v systému POČÍTAČ & spol.

    investor
       - financuje "program" a "počítač" i potřebné inovace, definuje cíle i podmínky a kontroluje jejich dodržování

    uživatel
       - využívá "program" a "počítač" k práci s daty

    data
       - předmět zpracování "počítačem" pro potřeby uživatele dle "programu"

    "program"
       - v širším pojetí "projekt služeb VT", tj. celé řešení nasazení "počítače" pro potřeby uživatele

    "počítač"
       - v širším pojetí zajištění realizace "programu" technickými prostředky

    ...

    systém POČÍTAČ & spol. - procesy a související náplň rolí
      

    • inovační cyklus - první vytvoření a opakování s každou potřebou změny
      • investor - specifikuje, přebírá a financuje vytvoření nebo změnu "programu" a "počítače"
      • "program" - obsahuje pokyny, pravidla a příkazy pro:
        • uživatele = realizaci zahájení zpracování nebo příslušných změn
        • data = první vytvoření nebo realizaci příslušných změn
        • "počítač" = realizaci zahájení zpracování nabo příslušných změn
             
    • pracovní cyklus - opakovaná činnost, dokud se nevyskytne potřeba změny
      • uživatel - vybere aktuálně potřebný "program" (službu VT) a vkládá/využívá příslušná data
      • "počítač" - vykonává realizační práci s daty dle "programu"

    ...

    "programování" - vymezení pojmu
      

    • úplný název virtuální expozice prog-story je "Historie programovvání a nasazení výpočetní techniky u nás" a jejím cílem je dokumentovat vznik a vývoj nového inženýrského oboru "programování", který pomocí VT vytváří konkretní aplikace
         
    • tento pojem zde tedy zahrnuje nikoliv pouze tvorbu programů, ale v širším slova smyslu souhrn všeho, co je "z myšlenkového hlediska" třeba k nasazení počítačů, a proto je role "program" v modelu uváděna v uvozovkách - ve stejném rozšířeném smyslu je v tomto modelu také chápána role "programátor", jako ten, kdo vytvoření a údržbu "programu" realizuje ...
        
    • skutečností je, že v počátcích pro nasazení VT v polovině minulého století i dost dlouho potom, bylo skutečně potřeba pouze programování, tj. napsání programu ve strojovém kódu či ve vyšším programovacím jazyku, jeho vyděrování do děrné pásky nebo sady štítku a zavedení do počítače - širší celková složitost pak vedla ke vzniku systémové analýzy a teprve potom nastoupily operační systémy a různé metodiky pro tvorbu softwaru, životní cykly v rámci SW inženýrství a další nyní používané metody a nástroje ...

    ...

  • komentář
    systém POČÍTAČ & spol. - specifické kritické vlastnosti (čas, rizika, motivace)
      

    • především je to velká frekvence a náročnost inovačních cyklů při využívání VT, která nemá obdobu v žádném jiném inženýrském oboru - náročnost není dána jen složitostí programů, ale zásadně ji zvyšuje faktor času - pokud totiž nějakou oblast zpracování dat převezme "počítač", tak již není cesty zpět a vždy, když okolí vyžaduje změnu (např. legislativa, aktuální pandemie, ...), systém ji musí přiměřeně pružně dokázat realizovat - tak to platilo už při dávkovém zpracování účetních závěrek či mezd před 50 lety a samozřejmě daleko důrazněji to platí v současných podmínkách, kdy počítače, mobily a internet jsou hlavním a všesměrným informačním médiem ...
        
    • nasazení počítače nikdy není jednorázová statická záležitost, ale opakující se proces (inovační cyklus), který se mění v čase - změny mohou být velké či malé, rychlé či pomalé, různě významné, ale vždycky se budou vyskytovat - změny se vždycky se mohou týkat nejen "programu" a "počítače", ale též uživatele a dat - tato obecná vlastnost platí nejen pro velké projekty, jako je výběr mýta na dálnicích, ale třeba i pro koupi nového tabletu či mobilu, kdy je především nutné se naučit nové prostředí používat a zajistit do něj přesun dat, např. ve formě archivu foto a mailových či telefonních kontaktů ...
        
    • zásadním rizikem především u velkých projektů je opomenutí faktu, že žádná změna se neuskuteční sama od sebe a tedy i nasazení počítače a první vytvoření potřebných dat, vyžaduje na straně uživatele nějakou motivaci, která může býta kladná ve formě nějaké formy "odměny" nebo záporná ve formě "sankce" ...

    ...

ČeV - Modřice, 29.11.2020