původní verze 1708-xx jako "zjednodušený systematický model - Životní nároky na dospělého absolventa školy"
účel
- předložený model popisuje dospělého absolventa studií z pohledu nároků, které na něj klade praktický život
cíle
- osvojit si a udržet přiměřené pracovní návyky
- prakticky prokázat nezbytnou samostatnost, spolu s finanční a právní gramotností
- prakticky uplatnit svoje znalosti, schopnosti a dovednosti k zajištění přiměřeného výdělku
prvky
- vize a motivace
- pracovní návyky
- zákonné povinnosti
- finanční bilance
- profesní kvalifikace
- osobní rozvoj
- volnočasové aktivity
prvky a jejich souvislosti podrobně
- vize a motivace - mladý člověk by se měl především pokusit samostatně formulovat, čeho chce v dohledné době dosáhnout a proč si vybral zrovna takový "úkol" či "poslání"
- pracovní návyky - pravidelný pracovní režim s přiměřenou dobou věnovanou cílevědomé práci je základním návykem, bez kterého nelze uspět ani v zaměstnání, ani při samostatném podnikání - dalšími pak jsou především dochvilnost, spolehlivost v plnění úkolů i slibů a převzetí zodpovědnosti za svoje konání
občasné brigády, neformální pracovní výpomoc, ani dohody o pracovní činnosti většinou nenutí k pravidelnému pracovnímu režimu a zaměstnavatelé se už z principu budou vyhýbat většímu rozsahu, aby jim nevznikaly náklady na platby pojištění, takže pro získání a upevnění pracovních návyků zpravidla nejsou vhodné
- zákonné povinnosti - vstupem do praktického života vznikají 3 nové, zákonem vyžadované povinnosti - daně, sociální pojištění a zdravotní pojištění - zatímco první dvě se nemusí platit vždy, zdravotní pojištění, které slouží k úhradě základní zdravotní péče musí povinně platit všichni zaměstnanci, osoby samostatně výdělečně činné i osoby bez zdanitelných příjmů, které trvale žijí v Česku
Zdravotní pojištění slouží k úhradě základní zdravotní péče. Povinně ho platí všichni zaměstnanci, osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ) i osoby bez zdanitelných příjmů (OBZP), které trvale žijí v Česku.
- finanční bilance - k základním podmínkám samostatnosti patří správné zacházení s financemi v různých životních situacích - nástrojem k tomu je finanční bilance (tok peněz, cash flow), tj. průběžné porovnávání hotovosti a stavu účtu se současnými i budoucími závazky a pohledávkami
- profesní kvalifikace - někteří lidé mají vyhraněný zájem o určitý obor a dle možností se mu věnují už v průběhu studia - jiní se teprve po absolvování rozhodují, co by vlastně chtěli dělat - určitě není nutné pracovat v oboru, který člověk vystudoval, ale přináší to 2 důležité výhody - především si tak může v praxi ověřit, prohloubit a doplnit znalosti, které studiem získal dřív, než je zapomene - kromě toho uchazeč o zaměstní s přiměřenou kvalifikací získá určitě vyšší nástupní plat, než bez ní - získání alespoň minimální praxe ve vystudovaném oboru pak nejen studium praktickým ověřením završuje, ale svědčí o zodpovědném přístupu - takový člověk totiž ukazuje, že si váží své práce a energie, které studiu věnoval
- osobní rozvoj - jedním z důležitých nároků na absolventa je, aby uvažoval i o svém dalším osobním rozvoji a publikované informace ukazují, že zvláště ve vysoce kvalifikačně náročných oborech patří možnosti osobního rozvoje někdy dokonce k více preferovaným požadavkům ze strany uchazečů o zaměstnání, než platové ohodnocení
- volnočasové aktivity - přiměřenou míru volnočasových aktivit, především formou rekreace, relaxace nebo sportu je vhodné považovat nejen za nezbytnou součást kvalitního života, ale i jako důležitou podmínku sociálního začlenění, navázání vtahů k budoucímu založení rodiny a ochranu před škodlivými vlivy závislosti na izolaci v pouze virtuální komunikaci či workoholizmu
další návaznosti a komentáře autora modelu
- prezentovaný model popisuje pouze obecné nároky, které praktický život klade na každého člověka
- v návaznosti na definování "vize" je pak třeba v dalším kroku podobným způsobem vytipovat všechny prvky (faktory), které podstatným způsobem mohou ovlivnit její realizaci
- přitom je nutno rozlišovat, co lze svojí aktivitou nebo svým rozhodnutím ovlivnit (vnitřní prvky a vazby) a co je dáno z vnějšku a tedy to ovlivnit nelze (vazby na okolí)
ČeV, srpen 2017