příklad informačního systému
charakteristika
- zastupitelé jsou zvoleni občany proto, aby je zastupovali při jednáních s vedením obce,
radnice (obecní či městský úřad) ze zákona poskytuje pro jednání zastupitelstva servis
a tedy je zodpovědná i za objektivní a srozumitelné poskytování informací občanům o tom,
jak jejich zájmy jednotliví zastupitelé skutečně případ od případu zastupují
- z jednání zastupitelstva by měl být zvukový záznam dle kterého radnice sepíše zápis,
který by měl poskytnout úplné a nezkreslené svědectví o tom, co kdo na jednání řekl
a jak na to bylo v diskuzi reagováno - úplnost je důležitá proto, aby byly zaznamenány
skutečně všechny argumenty pro a proti od jednotlivých diskutujících - zápis z jednání zastupitelstva, spolu s případným navazujícím stručnějším výtahem
pro zveřejnění v místním tisku není už ze své podstaty vůbec jednoduchou záležitostí
a navíc může být záměrně, z nedbalosti či neznalosti zkreslený nebo neúplný,
proto je potřeba pro jeho vytvoření, publikování i archivaci/mazání stanovit jednoznačná pravidla
prvky a vazby
- radnice definuje pravidla, např. informační řád, zveřejněný v seznamu závazných předpisů,
pro jednoznačný postup při zpracování souvisejících informací a jejich publikaci v místním tisku - každý zastupitel musí mít právo v případě potřeby zkontrolovat podle zvukového záznamu,
zda jeho vystoupení i odpověď, kterou obdržel byly v zápise uvedeny ve smyslu, jak byly řečeny,
to znamená, musí mít možnost nahlédnout do textu zápisu ještě před jeho předáním k ověření - bez vypořádání všech případných námitek ze strany zastupitelů k citaci jejich vlastních vystoupení
společným jednáním se zapisovatelem a ověřovateli zápisu, není možné zvukový záznam smazat - bez schválení ze strany pověřených ověřovatelů není možné zápis z jednání zastupitelstva zveřejnit
- v souladu s platnou zákonnou úpravou nemůže být zastupitelům odepřeno právo, zveřejnit svoje
doplňující komentáře v místním tisku, společně se zveřejněným zápisem nebo výtahem z jednání - při zveřejňování názorů zastupitelů je možné v informačním řádu z důvodu zajištění přehlednosti
omezit rozsah jednotlivých příspěvků, ale nikoliv jejich počet, ani formulace - demokratická společnost už ze svého principu umožňuje různé názory a je pouze na tom kdo je říká,
zda je dokáže formulovat tak, aby pro ně získal podporu těch, co je slyší nebo čtou
záverečná poznámka
- uvedená charakteristika s popisem prvků a vazeb sice není žádným právním předpisem,
ale snad dostatečně souhrnně, logicky a srozumitelně definuje vše co je potřeba k tomu,
aby informační systém o jednáních obecního zastupitelstva plnil svůj účel - pokud by měl někdo ze čtenářů dojem, že se v něm něco podstatného opomenulo,
autor popisu rád přivítá jakoukoliv připomínku, uplatněnou přes komentáře
ČeV - březen 2015